HUISVLIJT

Piet Verdonk heeft eigenlijk alleen in opdracht gewerkt. Niet zo zeer omdat hij dat zelf zo graag wilde, maar de zorg voor zijn gezin met zes opgroeiende kinderen maakte dat noodzakelijk. Bovendien was zijn opdrachtenportefeuille meestal doorlopend goed gevuld. Daarom is het niet verwonderlijk dat er nauwelijks tijd overbleef voor eigen vrij werk.

Desondanks was hij ook in de overblijvende schaarse "vrije tijd" bijzonder productief. Het tekeningenarchief, dat voor het grootste deel in het bezit is van het Museum voor Religieuze Kunst te Uden, omvat vele honderden exemplaren. Voor een groot gedeelte betreft het uiteraard ontwerptekeningen van uitgevoerde opdrachten. Een belangrijk deel bestaat echter ook uit schetsen en studies op anatomisch gebied, ornamenten, dierenfiguren en gelaatsuitdrukkingen. Daarnaast zijn een twintigtal tekeningen te beschouwen als objecten met een zelfstandige kunstwaarde en als zodanig ook geregistreerd. Het betreft vooral portrettekeningen en enkele stillevens.

Hij experimenteerde ook graag met andere technieken. Voorbeelden daarvan zijn houtgravures, hout- en linoleumsneden, etsen en in koper gedreven reliëfs. Ook zijn er enkele schilderijen van zijn hand. Omdat een overzicht van het oeuvre van Verdonk anders niet compleet zou zijn wordt hieronder ook aandacht besteed aan enkele vormen van deze "huisvlijt". In de fotoselectie treft u variaties daarvan aan.

 

 

 

 

 

Koperen gedreven rozenreliëf

reliefmetrozengeslagenBij verschillende opdrachten die Verdonk kreeg kwam ook koperwerk aan de orde. Dat was bijvoorbeeld het geval bij additionele versieringen van altaren en het levren van bijpassende kandelaars. Hij deed dan vaak een beroep op edelsmeden en andere bevriende kunstenaars. Vermoedelijk vond hij dat hijzelf daarom meer moest weten van deze technieken. Dit voorbeeld van ciseleerwerk heeft een afmeting van 24 x 17 cm. en is nog steeds in familiebezit. Er bestaat ook nog een gedreven Franse lelie en een eikenblad.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(naar boven)

 

 

 

Houtgravures en linoleumsneden

0761houtsnedececiliaEr zijn een tiental houtgravures, linoleumsneden en etsen van Verdonk bekend. Deze zijn allemaal, tezamen met een aantal afdrukken, in bezit van het Museum voor Religieuze Kunst te Uden. De hier afgebeelde houtsnede van Sint Cecilia heeft een afmeting van 16 x 20 cm.

Er moeten meer linoleumsneden zijn geweest die o.m. gebruikt werden voor oproepen en aankondigingen voor kerkelijke evenementen, maar er kon niet worden achterhaald waar deze zijn gebleven.

 

 

 

 

 

 (naar boven)

 

 

 

Schilderijen

madonnametkindzittendschilderijVerdonk heeft een drietal schilderijen gemaakt. Alle drie sierden zij zijn eigen woonhuis.

De hier afgebeelde zittende Madonna is thans in handen van een particulier. De afmetingen zijn 90 x 60 cm. Een staande Madonna met een afmeting van 104 cm hoog en 41 cm breed bevindt thans in Helvoirt. Het derde schilderij, 60 x 48 cm, beeldde Franciscus van Assisi uit. Het is via een veiling verkocht maar de nieuwe eigenaar is onbekend.

 

 

 

 

 

 

 (naar boven)

 

 

 

Tekeningen

0815filosoofEr staan 19 tekeningen als zelfstandig kunstobject geregistreerd. Het betreft voornamelijk portrettekeningen, stillevens en dierenfiguren. Ze zijn meestal niet gedateerd en de wijze van signering doet vaak vermoeden dat ze uit de academietijd van Verdonk stammen.

Deze lezende man, genaamd de Filosoof, is daar een voorbeeld van. In de fotoselectie zijn nog enkele andere voorbeelden van tekeningen opgenomen.

 

 

 

 

 

 

 

 (naar boven)

 

 

Fotoselectie

Achtereenvolgens zijn afgebeeld

  • Ontwerpschets paneel biechtstoel, Uden
  • Franse lelie, Venlo
  • Houtsnede wenende Madonna, Uden
  • Linoleumsnede Noemi en Ruth, Uden
  • Man met baard, Den Bosch
  • Monnik, Den Bosch
  • Drie paardenhoofden, Den Bosch
  • Stilleven, Den Bosch
  • Tegel met kinderkopje

 

Klik op een foto om deze te vergroten Klik daarna links of rechts op de foto om door de overige foto's te bladeren.

 

 

(naar boven)