BEELDEN VAN HEILIGEN EN ENGELEN

Een zeer omvangrijke categorie binnen het oeuvre van Verdonk vormen de beelden van heiligen, engelen en andere daarmee vergelijkbare figuren. In de registratie van de Stichting Piet Verdonk komen meer dan 140 van deze objecten voor. Daarin zijn de beelden van Maria en Jozef, die reeds eerder zijn besproken, nog niet eens meegerekend. Er is daarom niet te ontkomen aan een strenge selectie van de belangrijkste en voor het oeuvre van Verdonk meest representatieve beelden. Uiteindelijk worden hier in de tekst een viertal objecten beschreven en zijn er vijftien opgenomen in de fotogalerij.

Een probleem bij veel heiligen is vaak het ontbreken van eenduidige afbeeldingen en levensbeschrijvingen. Bovendien zijn er veel dubbele namen die verwarring wekken. In een tijd zonder internet en Wikipedia moest Verdonk zich behelpen met gegevens uit standaardwerken, zoals "De levens der Heiligen", en het bestuderen van tal van legendes en overleveringen. Daaruit vormde hij zich dan een beeld van leven en werken van de betreffende figuur en voegde hij attributen toe die voor herkenbaarheid zorgden.

De heiligenbeelden die Verdonk maakte zijn, wanneer het opdrachten betrof voor het interieur van kerken en kloosters, van natuursteen en eikenhout en hebben een groot formaat. Maar veel van de objecten, zeker waar het particuliere opdrachtgevers betrof, zijn in "huiskamerformaat" en meestal in hout uitgevoerd maar soms ook geboetseerd of in gips. En uiteraard worden ze allemaal gekenmerkt door zijn oog voor details, verantwoorde anatomie, natuurlijke houdingen en gelaatsuitdrukkingen.

Gemma Galgani

gemmaGemma Galgani, dochter van een Italiaans apotheker, overleed op 25-jarige leeftijd aan tbc. Haar hele leven was getekend door lijden dat zij als diepgelovige opdroeg aan God. Zij ontving de stigmata en werd in 1940 door paus Pius XII heilig verklaard. Daarna bloeide de verering op.

Het afgebeelde eikenhouten beeld van 1.50 m hoog werd in 1943 door een familie aan de Leonarduskerk in Den Bosch geschonken bij gelegenheid van de geboorte van hun jongste zoon. Toen de Leonarduskerk werd gesloten en gesloopt was het beeld enige jaren zoek, doch is thans weer in bezit van familieleden van de schenker.

Het beeld is later nog drie keer in klein formaat uitgevoerd. Het terracotta ontwerp bevindt zich in het Noordbrabants Museum in Den Bosch.

Martinus met bedelaar

martinusklMartinus, in de volksmond Sint Maarten, was een soldaat van Romeinse afkomst. In een van de vele legenden schenkt hij de helft van zijn mantel aan een bedelaar, die Jezus blijkt te zijn. Daarop bekeert hij zich tot het Christendom en wordt later bisschop van Tours.

Dit eikenhouten beeld dat Verdonk in 1944 maakte voor Pastoor van Dijk in Eindhoven is 60 cm. hoog en 48 cm. breed. Het is thans in bezit van een kleindochter van Verdonk.

Het beschadigde gipsen ontwerp bevond zich oorspronkelijk bij de Stichting Piet Verdonk. Omdat Martinus beschermheilige van Utrecht is werd het ontwerp, nadat het was gerestaureerd, in 2008 geschonken aan Museum Catharijneconvent te Utrecht.

Michael met draak

michaelkleurDe Aartsengel Michael is volgens het Bijbelboek "Openbaring van Johannes" de aanvoerder van de engelen die oorlog voeren tegen de draak (kwaad of duivel). Die strijd werd door Verdonk uitgebeeld in dit beeldhouwwerk.

De opdracht kwam van Pastoor Lubbers in Sint Michielsgestel. Het beeld is uit 1943, uitgevoerd in eikenhout en 1 meter hoog. Waarschijnlijk heeft Lubbers het beeld later geschonken aan het Bisschoppelijk Paleis in Den Bosch, waar het nu nog altijd staat.

Koenraad van Parzham

koenraadKoenraad van Parzham behoorde tot de orde van de Minderbroeders Kapucijnen. Hij was een zeer nederig man, die gedurende 40 jaar portier was van het klooster in Altötting. Hij stond vooral bekend om zijn liefdadigheid en hulp aan armen en pelgrims.

Het houten beeld was een geschenk van de familie van een van de paters Kapucijnen. Het werd door Verdonk in 1948 gehakt en is 60 cm hoog. Ook het 44 cm. hoge terracotta ontwerp is in bezit van de paters Kapucijnen. Het origineel en het ontwerp zijn hier naast elkaar afgedrukt.

Fotoselectie

Achtereenvolgens zijn afgebeeld:

• Agnes met schaap (1943) Den Bosch
  • Aloysius van Gonzaga (1952) Tilburg
  • Antonius Abt (1959) Vught
  • Carolus Borromeus (1955) Oss
  • Clemens ( ) Tietjerk
  • Matheus Evangelist ( ) Schijndel
  • Elisabeth van Hongarije (1958) Oudenbosch
  • Gerardusgroepje ( ) Uden
  • Herman Jozef (1936) Waspik
  • Hubertus (1938) Huisseling
  • Lambertus (1957) Gemonde
  • Liduina van Schiedam (?) Schiedam
  • Ontwerp Lodewijk van Frankrijk (1955) Venlo
  • Thomas Moore (1959) Vught
  • Zingend Engeltje

Klik op een foto om deze te vergroten. Klik daarna links of rechts op de foto om door de overige foto's te bladeren.