BORSTBEELDEN EN PORTRETTEN

Verdonk is vooral bekend door zijn oog voor details en natuurlijke en anatomisch verantwoorde verhoudingen. Met name blijkt dat uit de aandacht voor gelaatsuitdrukkingen bij bijvoorbeeld zijn Mariabeelden. Dat is dan ook de reden dat hij vaak gevraagd werd voor het maken van borstbeelden en portretplaquettes, die dan altijd uitblonken door de zeer herkenbare gelaatstrekken.

Dit soort opdrachten kwam vaak van bedrijven, die een herinnering wilden hebben aan een overleden stichter of bij de viering van een jubileum. Maar ook particulieren wisten Verdonk te vinden, bijvoorbeeld voor het vereeuwigen van hun kinderen. Het gebruikte materiaal was zowel brons, terracotta of gips. Dit laatste was met name het geval bij plaquettes, die soms ook in meerdere exemplaren werden gegoten.

Een viertal portretten wordt hieronder besproken. In de fotogalerij is een selectie opgenomen van een aantal andere objecten.

Twee huisartsen, vader en zoon

0262stoltzseniorosskleurIn 1937 kreeg Verdonk de opdracht een buste te maken van J. C. Stoltz, huisarts te Oss, die in 1935 op 81-jarige leeftijd was overleden. Dat resulteerde in het hiernaast afgebeelde en in gips vervaardigde, bronskleurig geschilderde borstbeeld.

Toen zijn zoon, L. Stoltz, eveneens huisarts te Oss, in 1950 zijn 25-jarig jubileum als arts vierde werd aan Verdonk gevraagd om ook van hem een buste te maken. Deze buste is eveneens uit bronskleurig gips vervaardigd en opgenomen in de fotogalerij. Beide borstbeelden zijn nog steeds in het bezit van familie van deze artsen.

Henny, Annemarie en Hans

0329kinderenvankempenhoutIn 1943 hakte Verdonk voor de eigenaars van een confectiefabriek een beeld in eikenhout van hun drie kinderen. Dat was echter geen lang leven beschoren, want in 1944 bij de bevrijding van Den Bosch ging het beeld door brand verloren. De familie was er echter zo zeer aan gehecht dat ze het door Verdonk in 1945 nogmaals liet hakken. De foto is van het nieuwe exemplaar.

Het geboetseerde ontwerp van dit beeld is later in drie delen gescheiden. Zowel het originele beeld als de drie gescheiden ontwerpen zijn nog steeds in het bezit van de betreffende familie. Zie de fotogalerij voor het gescheiden ontwerp van Hans.

Paus Pius X

0598piusxbustehoutDeze buste van Paus Pius X is gemaakt in 1955 in opdracht van Pastoor P. Lücker van de Sint Pieterskerk in Den Bosch. De buste is uitgevoerd in eikenhout en ongeveer 50 cm hoog.

Na het slopen van deze kerk was het beeld enige tijd zoek tot het bij toeval werd ontdekt in het Museum voor Religieuze Kunst in Uden, waar het zich nog altijd bevindt. Uit het fotoarchief blijkt dat er ook een geboetseerd ontwerp is geweest, maar het is niet bekend waar dit is gebleven.

Echtpaar Beckman

0559plaquettefamiliebeckmanbronsDe familie Beckman was eigenaar van het restaurant van de Veemarktbedrijven in Den Bosch. Toen in 1966 het nieuwe restaurant in gebruik genomen werd kreeg Verdonk van het personeel de opdracht voor deze plaquette, die in brons is uitgevoerd. Verdonk tekende er ook een oorkonde bij met de namen van alle 67 personeelsleden. De plaquette is nog steeds in bezit van familieleden van het echtpaar.

Fotoselectie

Achtereenvolgens zijn afgebeeld:

• Dr. K. H. C. Lamers, 1940, Sint Michielsgestel
  • André de Thaye, 1940, Sint Michielsgestel
  • Kinderkopje Harry, 1945, Den Bosch
  • Kinderkopje Hans, 1945, Baarn
  • Dr. Stolz junior, 1950, Oss
  • Salomon Diamant. 1951, Amsterdam
  • Opticien van Maaren, 1962, Den Bosch
  • Jehudi Menuhin, 1964, Almere
  • H. Mallant, 1966, Den Bosch

Klik op een foto om deze te vergroten. Klik daarna links of rechts op de foto om door de overige foto's te bladeren.